Említettem egy korábbi bejegyzésben, hogy visszatérünk még a divat amerikai Mekkájához, a Los Angeles-i Rodeo Drivehoz. A számomra egyébiránt kifejezetten csalódást okozó városban van egy utca, jobban mondva pár utcácska, ahol a magamfajta yuppie majom hosszasan képes legeltetni a szemeit.
A mindenből a legjobbat, legnagyobbat, de legalábbis a legdrágábbat felmutatni akaró kontinensnyi állam a divat világában sem hazudtolta meg önmagát. Magukra valamit is adó olasz, francia márkák egymás hegyén-hátán talán sehol máshol nem jelennek meg ilyen nagy számban, mint itt, az ikonikus Beverly Hillsen. A falatnyi butikokhoz szokott európai szem számára itt a divatház kifejezés valódi tartalmat nyer a nem ritkán egész blokknyi háztömböket elfoglaló márkaboltok láttán.
Donatella Versace se aprózta el a Pantheon méretű butikját
A divatHÁZ, az itt valóban egy háztömb!
A svájci Brequet a Rodeo Drive-on
A Loftban kicsit olcsóbban jutsz hozzá kedvenc Cavalli öltönyedihez
A filmiparból vagy a start-up vállalatokból hiper gazdaggá vált Los Angeles-iek kényelmes, órás séta alkalmával tűpontos betekintést nyerhetnek a világban zajló aktuális ruházati trendekbe, a legújabb svájci óraművek kínálatába, az ékszer felhozatalba, a táskák választékába, a kiegészítőkről nem is beszélve.
Egy nem hétköznapi jelenség, egy nem akármilyen festésű Bugatti a Bijan butik tulajdonosának gyüjteményéből. Itt mindennapos látvány.
Californication
Sőt, a mindenhová autóval járó társadalomnak köszönhetően még a figyelmetlen szemlélő is lépten nyomon olyan autócsodákba botlik, melyekért még a legmenőbb szalonok is csak irigykedve ácsingóznak. Versace, Roberto Cavalli, Gucci, Hermes vagy a divatvilág egyik legfrissebb üdvöskéje, Tom Ford kirakatai egymást túllicitálni akaró, hivalkodó műremekek, melyek egyfelől hatásosan elijesztik a fonnyadtabb pénztárcájú bámészkodókat, másrészt önigazolást nyújtanak a tehetős vevők számára:
Igen, megtehetem, megérdemlem, ebbe a klubba tartozom én is! Te pedig maradj csak tisztes távolban!
Akad olyan butik, ahol a büszkeségfalra kiakasztott portrék teszik még egyértelműbbé, mely kaszt tagjait várják szeretettel az ajtókon belül. A Rode Drive azon az izgalmas borotvaélen táncol, amikor már nagyon összemosódnak a határok a műértő szemek számára készülő, valódi minőség, és a tájékozatlan, harácsoló sznobizmus között.
Mrs Tímea Vajna is welcome 😉
Putyin, Clinton és a többiek
Klasszikus értelemben vett vásárlókkal, olyanokkal, akiket Milánóban, Párizsban, vagy éppen a divat hazai főutcáján, az Andrássyn láthatunk, nem találkozik a kíváncsiskodó turista. Ebből arra következtetek, hogy a potens bankkártyák tulajdonosai az áruházak privát “dressing room”-jaiban, személyes stylistjaik segítségével frissítik fel ruhatáraikat, a kiválasztott temérdek portékát pedig nagy valószínűséggel hazaszállíttatják. Nem igazán látni olyat, mint Európában, hogy a platinaszőke plasztikcicák hatalmas feliratokkal hivalkodó táskákkal grasszálnának a közeli kávézók irányába, hogy barátnőiknek mielőbb eldicsekedhessenek a legújabb szerzeményekkel. Az amerikai átlagpolgár érti is az üzenetet, s látványosan el is kerüli a környéket. Hogy ők hol vásárolnak, azt majd egy másik bejegyzésben részletesen kifejtem.
Addig csak annyit, hogy a Pretty woman c. nagysikerű hollywoodi / mi más? 🙂 / mozi meghatározó jelenete, miszerint a hajtós kurvát nem szolgáljuk ki a Rodeo-n, de ugyanaz a hölgy coctail dressben már szívesen látott ügyfél, örökérvényű üzenete maradt a környéknek.
Bijan, a világ legdrágább butikja
Kun Gergely